Jak założyć sklep internetowy? Praktyczny poradnik
Nie ma wątpliwości, co do tego, że najbardziej przyszłościowym kanałem sprzedażowym jest internet. Rok 2020 był wielkim przełomem. W skali globalnej sprzedaż w sieci odnotowała przyrost na poziomie 16%. Jaka była tego przyczyna? Odpowiedź jest jedna - pandemia koronawirusa. To lock down sprawił, że wiele osób szukało alternatywy i zmieniło swoje dotychczasowe nawyki. Zamiast weekendu w centrum handlowym – zakupy w sieci, co okazało się strzałem w dziesiątkę. Nie trzeba nigdzie wychodzić, a towar otrzymujemy w wybranym przez siebie terminie i sposobie dostawy. Nie wszyscy jednak byli na to przygotowani. Ogrom sklepów stacjonarnych musiało wyjść naprzeciw swoim klientom i dać im możliwość zamówienia towaru przez sieć. Wiedza na temat sprzedaży internetowej była znikoma, a właściciele firm chwytali się za głowy nie wiedząc od czego zacząć…
No właśnie… Jak założyć sklep internetowy?
Zastanawiasz się nad uruchomieniem e-sprzedaży, ale masz pewne obawy czy sobie poradzisz? W takim razie, koniecznie rzuć okiem na ten poradnik, dzięki któremu dowiesz się, jak założyć sklep internetowy krok po kroku i poznasz podstawy prowadzenia biznesu w formie online. Dziś uruchomienie sprzedaży w sieci jest prostsze niż kilka lat temu. Dlatego gwarantujemy, że na koniec naszego artykułu odetchniesz z ulgą, a wszelkie wątpliwości odejdą w niepamięć.
A teraz usiądź wygodnie, najlepiej przy dobrej kawie lub herbacie i poznaj 6 kroków, które należy wykonać by otworzyć dobrze funkcjonujący sklep internetowy.
Krok 1: Dopracuj koncepcję biznesu
Krok 3: Wybierz platformę sprzedażową
Krok 4: Wybierz metody płatności i dostawy produktów - zintegruj je z e-sklepem
Krok 5: Dopilnuj formalności związanych z rozliczaniem przychodów
Krok 1 : Dopracuj koncepcję swojego biznesu
Zastanów się, jaki produkt chcesz sprzedawać. Rozwój technologii i czasy, w których żyjemy sprawiają, że coraz trudniej znaleźć coś czego jeszcze nikt nie wymyślił. Im bardziej oryginalny produkt, tym większa szansa na odniesienie sukcesu. Postaw na coś nietypowego i wyjątkowego. Co więcej, pamiętaj o tym, że łączenie pasji i pracy to jeden z głównych kluczy do sukcesu.
- Przeprowadź badanie rynku - pozwoli Ci to na podążanie ścieżką produktu, na który jest popyt
- Zrób listę swoich kluczowych produktów - zastanów się, które z nich wyróżniają Twoją firmę na tle konkurencji
Krok 2 : Branding
Chwytliwa, zapadająca w pamięć nazwa i logo to kolejny krok do sukcesu. Prowadzisz już działalność i Twoja marka jest rozpoznawalna? W takim razie skup się na jej promowaniu w ramach działalności e-commerce. Pamiętaj jednak, że późniejsza zmiana nazwy może być ryzykowna, a na dodatek pochłonie czas i pieniądze.
Jeżeli natomiast jesteś na etapie planowania i rozpoczynasz swoją przygodę z firmą, przedstawiamy Wam kilka istotnych kwestii, które należy brać pod uwagę przy projekcie loga i nazwy :
- Określ do jakiej grupy klientów będą trafiały Twoje produkty – zastanów się nad ich potrzebami i oczekiwaniami
- Kieruj się wartościami, z którymi ma być kojarzony Twój sklep – czy ma to być wysoka jakość i prestiż, czy może designerski wygląd?
Logo możecie stworzyć na kilka sposobów. Jeśli posiadacie środki na ten aspekt, wystarczy zlecić pracę grafikowi. Jeśli jednak nie planowaliście wydatków, poszukajcie darmowego kreatora, który pomoże Wam powiązać nazwę firmy, z branżą w której będzie funkcjonować. Tak stworzone logo jest jednak zazwyczaj niskiej jakości, dlatego zalecamy bazowanie na wygenerowanej grafice i odtworzeniu jej samodzielnie w programie graficznym. Program Canva pozwala na tworzenie tego projektów tego rodzaju.
Krok 3 : Wybierz platformę sprzedażową
Choć sklep internetowy sprzedawany jest jako „gotowa usługa”, można go dowolnie rozbudowywać o wybrane integracje i aplikacje, które usprawniają sprzedaż lub spełniają dodatkowe wymagania sprzedających. Sklep można zintegrować z programem do obsługi księgowości i magazynu, z Allegro, Amazonem i wieloma więcej. Platforma Shoper dla wszystkich sprzedawców korzystających z jego oprogramowania udostępnia App Store – miejsce, w którym publikowane są dodatkowe aplikacje, poszerzające możliwości. Można w nim znaleźć narzędzia do obsługi i zwiększania sprzedaży, social mediów, marketingu, ale także do analizy. Aplikacje, które pomagają przyciągnąć nowych klientów, zminimalizować porzucone koszyki, zwiększyć sprzedaż. Ułatwiają logistykę w sklepie oraz pozwalają na śledzenie zachowań klientów.
Firmom dysponującym bardzo dużym stanem magazynowym, który jest połączony ze punktami sprzedaży stacjonarnej jak np. Decathlon, Ikea, czy MediaExpert z reguły rekomenduje się stworzenie własnego sklepu internetowego.
Gotowe rozwiązania jak np. Shoper kierowane są dla mniejszych firm, które nie chcą inwestować początkowego kapitału w pracę programistów. Jesteś jednym z nich? Zatem gotowa platforma e-commerce jest właśnie dla Ciebie. Wybierając tę odpowiednią do Twoich potrzeb, warto zwrócić uwagę, czy jest ona z systemem ERP, które nadzoruje stany magazynowe. Dlaczego jest to ważne? W celu uniknięcia nieprzyjemności podczas sytuacji gdy klient zamówi towar, którego Ty nie masz na stanie. Klient przymknie oko na jednorazową sytuację tego typu, lecz jeśli stanie się to nagminne, bardzo szybko stracisz dobrą opinię, a wraz z nią klientów.
No dobrze. Gotowe?
Skoro wybrałeś już platformę dla swojego sklepu, czas zadbać o jego design.
Jak wiadomo, wszyscy jesteśmy wzrokowcami, lubimy porządek, zachowaną jednolitą kolorystykę i styl. Zarówno w swoich mieszkaniach, jak i podczas przeglądania stron internetowych. Dlatego warto poświęcić czas na dogranie kilku istotnych szczegółów.
Platforma Shoper oferuje całą gamę pięknych szablonów. Wystarczy zdecydować się na jeden z nich i zainstalować w swoim sklepie. Jeśli natomiast żaden nie wpadnie Ci w oko, nic straconego! Shoper pozwala na stworzenie własnego za pomocą intuicyjnego kreatora. Dzięki jego prostocie, nie musisz być znawcą w branży IT, wystarczy przeciągać elementy i układać według własnego uznania.
Nie jest to natomiast „must have” podczas korzystania z ich oprogramowania. Masz wolną rękę w tworzeniu, dlatego jeśli zdecydujesz się na coś zupełnie z innej beczki Shoper da Ci pełen dostęp do HTML, tak abyś mógł/mogła stworzyć szablon samodzielnie od podstaw.
- Banery
Banery, czyli po prostu zdjęcia, które mogą być pojedyncze lub w formie slajdera ze zdjęciami (przesuwające się fotografie). Wydaje się proste? Owszem, lecz jest to bardzo istotne miejsce. To dzięki nim Twoi klienci dowiedzą się o nowościach, promocjach lub wyprzedaży „na dzień dobry”.
Banery mogą być klikalne, co pozwoli na przeniesienie osoby - zachęconej fotografią czy też informacją zamieszczoną na niej - do innego miejsca w sklepie.
- Nawigacja
To nic innego jak główne menu na stronie głównej. Dbając o potrzeby swoich klientów pamiętaj o logicznym rozmieszczeniu poszczególnych paneli.
- Zdjęcia produktów
Nie ma wątpliwości, że każdy produkt powinien mieć dodane zdjęcia. Pamiętaj, że są one decydującym czynnikiem wpływającym na sprzedawalność danej pozycji, a także na ogólne wrażenie i odbiór osoby odwiedzającej Twoją domenę. Fotografie odgrywają kluczową rolę w marketingu, zadbaj aby były profesjonalne i oryginalne.
- Opisy długie i opisy krótkie
Oprócz obrazów, istotną kwestią są opisy produktów. Wiele osób je omija kiedy są za długie i skupia się wyłącznie na przekazie wizualnym, czyli zdjęciach. Dlatego pisząc staraj się skupić na konkretach. Unikaj nadmiernego wykorzystywania przymiotników i pamiętaj o języku korzyści. Pamiętaj także o tym, by opisy były zgodne z wymogami SEO – w tym celu należy zadbać m.in. o zastosowanie odpowiednich słów kluczowych, nagłówków i wypunktowań.
Krok 4: Wybierz metody dostaw i płatności
W tych czasach standardowy przelew na konto nie wystarczy. Dlatego musisz zdecydować się na metody płatności, które będą wygodne zarówno dla klienta, jak i Ciebie. Upewnij się, że są one bezpieczne i łatwe w obsłudze. Do wyboru jest wiele platform transakcyjnych. Weź pod uwagę zarówno dostępne sposoby płacenia (szybki przelew, karty kredytowe/debetowe, PayPal, GPay, BLIK), jak również prowizje i inne opłaty, a także elastyczność dostępu do środków.
Wybór metod dostawy to sprawa, o którą musisz zadbać przede wszystkim w modelu, w którym samodzielnie zajmujesz się wysyłką towarów. Jeżeli zdecydowałeś się na dropshipping, Twój kontrahent zapewne określił metody, jakimi realizuje wysyłki. Jeśli jednak nie, zadbaj o zapewnienie klientom dogodnych form otrzymywania produktów – poza usługami kurierskimi zwróć uwagę na coraz popularniejsze opcje dostawy do punktów, np. sklepów czy paczkomatów. Z drugiej strony jednak pamiętaj, że im więcej opcji do wyboru dla klienta, tym większe wyzwanie logistyczne. Dlatego warto zachować złoty środek.
Krok 5 : Dopilnuj formalności związanych z rozliczaniem produktów
Jak zapewne wiecie, by prowadzić sklep internetowy, należy (z małymi wyjątkami) założyć działalność gospodarczą jednak, większość tego typu sklepów działa w oparciu o księgowość uproszczoną (KpiR). Nieuniknione jest również rozliczanie się z urzędem skarbowym. W wielu przypadkach możliwa jest rezygnacja z wystawiania paragonów fiskalnych na rzecz faktur elektronicznych. Warto jednak skonsultować te kwestie z księgowym – tak, aby dopełnić wszystkich formalności zgodnie z wymogami prawnymi.
Krok 6 : Zadbaj o reklamę
Kiedy sklep wystartuje i zaczniesz obsługiwać klientów, przyjdzie czas by zadbać o zwiększenie jego widoczności, a co za tym idzie – popularności. W tym celu możesz podjąć szereg działań – zaczynając od płatnych linków, reklamy CPC, przez działania w social mediach, a kończąc na pozycjonowaniu sklepu internetowego i stosowaniu narzędzi z obszaru inbound marketingu. Pomyśl też o prowadzeniu bloga w sklepie internetowym, który wzmocni potencjał pozycjonowania, a także wizerunek serwisu.
A więc jak widzisz, receptą jest działanie krok po kroku – w oparciu o przemyślaną strategię. Aby osiągnąć długofalowy sukces biznesowy należy realizować je bez pośpiechu i sukcesywnie.